Wmo Utrecht
Heb je behoefte aan zorg en ondersteuning nodig in het dagelijks leven? Bijvoorbeeld bij het het oplossen van schulden of het op orde houden van het huishouden. Misschien heb je behoefte aan verbetering van je mobiliteit, door middel van een scootmobiel of taxivervoer? Deze vormen van ondersteuning kunnen worden aangeboden vanuit de Wmo. Om erachter te komen of je hiervoor in aanmerking komt, zal je contact moeten opnemen met de gemeente. Lees verder voor de uitleg over hoe het een en ander in zijn werk gaat. Zo weet je stap voor stap wat je moet doen.
Zo werkt het zorgloket
Als je met een zorgvraag zit kun je contact opnemen met het zorgloket van de gemeente Utrecht. Vanuit het zorgloket wordt je in contact gebracht met een buurtteam. Voor de meeste hulpvragen kun je een beroep doen op een van de buurtteams. Een medewerker van het buurtteam gaat met je in gesprek om te bespreken waar jij precies hulp bij nodig hebt. De medewerkers helpen je graag om zo snel mogelijk de juiste ondersteuning voor jou te regelen.
Houd er wel rekening mee dat het altijd enige tijd zal kosten om jouw situatie te beoordelen. Dankzij een zorgvuldige beoordeling weet je zeker dat je uiteindelijk de meest passende hulp zal ontvangen. Voordat jouw ondersteuning van start kan gaan, moeten er dus wel eerst een paar stappen worden doorlopen.
Wijkcoach gemeente Utrecht
Nadat je in contact bent gekomen met het buurtteam en een gesprek hebt gehad hebt met een wijkcoach, zal de wijkcoach een plan op papier zetten. Op deze manier wordt het oplossen of verbeteren van de situatie concreet in stappen uiteengezet. Daarbij horen natuurlijk ook voorstellen over welke soort ondersteuning het best kan worden ingezet om jou uiteindelijk verder te helpen.
Als je akkoord bent met het zorgplan, zal de wijkcoach van de gemeente besluiten of je een indicatie krijgt voor zorgverlening. Met deze indicatie kun je op zoek gaan naar een zorgaanbieder in de omgeving van Utrecht.
Contactgegevens Utrecht
Het zorgloket van de gemeente is het startpunt om je te laten informeren omtrent je zorgvraag. Ook online kun je jouw hulpvraag direct stellen. Je kunt voor meer informatie daarnaast bellen naar 030 – 286 95 00. Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 13.00 uur. Er komen veel telefonische vragen binnen, wanneer je belt kan het eventueel wat langer duren voordat een medewerker jou te woord kan staan.